Continu verbeteren en vernieuwen

Visueel Management

Visueel management is een onmisbaar principe om continu verbeteren binnen de organisatie te borgen. Lees er hier alles over. [ ... ]

SIPOC

Ontdek hoe SIPOC bedrijven helpt bij Lean en continu verbeteren. Leer over de impact van SIPOC op efficiëntie en klanttevredenheid. [ ... ]

Kano Model

Ontdek het Kano Model en hoe het bijdraagt aan klanttevredenheid en innovatie. Lees hier over het model en koppeling met continu verbeteren. [ ... ]

RACI-Matrix

Lees over de RACI-matrix in relatie tot Lean en continu verbeteren. Leer hoe RACI bijdraagt aan duidelijke rollen en verantwoordelijkheden. [ ... ]

TOC – Theory of Constraints

TOC – Theory of Constraints En de integratie in Lean en Continu Verbeteren In de wereld van procesoptimalisatie speelt de Theory of Constraints (TOC) een belangrijke rol. Deze benadering, die zich richt op het identificeren en beheren van beperkingen in [ ... ]

Operationeel Management

Bij operationeel management worden de strategische doelen van de organisatie vertaald naar de werkvloer. Hoe? Dat lees je hier. [ ... ]

Wat is een Obeya?

Obeya betekent ‘grote ruimte’ en is een belangrijk hulpmiddel voor organisaties. Lees hier wat een Obeya precies is en hoe je het gebruikt. [ ... ]

Koffiesessie bij UPD

Drie van onze meest ervaren collega’s houden iedere maand een paar uur vrij in de agenda. Deze tijd is beschikbaar voor jou als bestuurder, directielid of strategisch programmamanager (MBB) om met hen van gedachten te wisselen over de transformatie naar een cultuur van continu verbeteren. [ ... ]

Wat is het verschil tussen Lean en Lean Six Sigma?

In naam lijken ze op elkaar en ze hebben min of meer dezelfde doelstelling. En dat is geen verrassing; Lean en Lean Six Sigma delen een stukje DNA. En toch zijn beide filosofieën anders, er is een duidelijk verschil tussen Lean en Lean Six Sigma. [ ... ]

Lean Six Sigma uitbreiding voor Lean Green Belts

De grenzen tussen verbetermethodes en filosofieën beginnen te vervagen en als verbeterprofessional wordt er van je verwacht dat je principes uit verschillende methodes kunt toepassen. Lees hier over de toepassing van Lean Six Sigma voor Lean Green Belts. [ ... ]

UPD verkozen tot #1 dienstverlener voor digitale transformaties

In 2022 publiceerde MT/Sprout in samenwerking met het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA voor de eerste keer de resultaten van het DX300-onderzoek. Waar UPD in de eerste editie nog een knappe 3e plek behaalde, stijgen we in het meest recente onderzoek naar de 1e plek. [ ... ]

Het Bullwhip Effect

Het bullwhip effect is een fenomeen uit de supply chain wat beschrijft hoe kleine fluctuaties in de vraag uiteindelijk uitgroeien tot grote fluctuaties verderop in de keten. Het effect is vernoemd naar de beweging die een zweep maakt, zoals hieronder te zien is in de afbeelding. [ ... ]

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

De wereld verandert sneller dan ooit en het wordt dus steeds moeilijker om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Door je te abonneren op onze nieuwsbrief weet je zeker dat de nieuwste ontwikkelingen je niet ontgaan. [ ... ]

Wat is Systeemdenken?

Systeemdenken is een wetenschappelijke benadering die probeert om het organisaties als een geheel te beschouwen. Lees er hier alles over. [ ... ]

Lean Accounting – Waarom is het zo belangrijk?

Lean Accounting en Accounting voor Lean
Lean Accounting en Accounting voor Lean, twee termen waarmee eigenlijk hetzelfde wordt bedoeld. Accounting voor Lean – de officiële benaming – is een vertaling van het Lean gedachtegoed naar de boekhouding. Door dit te doen ondersteunt de financiële afdeling de Lean organisatie optimaal bij het creëren van waarde voor de klant. [ ... ]

Businesscase – Lean in de zorg | OLVG

Lean in de zorg; kan dat? Deze vraag krijgen we regelmatig en in bepaalde opzichten is dat ook wel logisch. Dat het kan blijkt wel uit de businesscase van het OLVG in Amsterdam. Lees er hier meer over. [ ... ]

Wat is VUCA en wat betekent het voor organisaties?

Wat betekent VUCA? En wat betekent het voor organisaties? VUCA beschrijft de uitdagende omstandigheden en onvoorspelbare dynamiek waarmee organisaties en leiders in de moderne wereld te maken hebben. VUCA is een acroniem voor Volatility, Uncertainty, Complexity en Ambiguity. Dat vertaalt [ ... ]

Kanban: Wat is het en wat kan je er mee?

Kanban Methode
Kanban methode Overzicht, flow en Just In Time Kanban is samen met Kaizen en 5S één van de meest bekende principes binnen het Toyota Production System en Lean. Het betekent vrij vertaald “Visuele kaart” en dat dekt eigenlijk de lading [ ... ]

Wat is de PDCA Cyclus?

PDCA Cyclus of Deming Cyclus
Wat is de PDCA Cyclus en wat kun je er mee? Kwaliteitscirkel van Deming De PDCA cyclus is een bekend hulpmiddel voor continu verbeteren, kwaliteitsmanagement en het oplossen van problemen. De cyclus is ontwikkeld door William Edwards Deming en is [ ... ]

Kata: Verbeter Kata & Coaching Kata

Kata - verbeter kata en coaching kata
Kata & Toyota Kata Ingesleten patronen voor coaching en verbetering Toyota Kata van Mike Rother is één van de bekendste boeken over Lean bij Toyota. In het boek beschrijft Rother dat het succes van continu verbeteren bij Toyota voor een [ ... ]

Procesoptimalisatie: Wat is het en hoe doe je dat?

Procesoptimalisatie
Procesoptimalisatie Duurzame, doelgerichte verbetering Procesoptimalisatie is het veranderen -en daarmee verbeteren – van een proces met als doel de efficiency te vergroten, de kosten te verlagen of de waarde voor de klant te verbeteren. Deze uitleg zal gezien de naam [ ... ]

Continu verbeteren: Wat is het? En waarom is het zo belangrijk?

Continu verbeteren, de naam zegt eigenlijk al wat het is. Bij alles wat je doet nadenken of het niet beter, slimmer of sneller kan. Als mens zijn we geneigd te denken dat we dat altijd al doen. Want, als iets niet lekker gaat gaan we vanzelf nadenken hoe het dan wel zou moeten. Maar als dingen op het oog wel goed lijken te gaan? Dan hoeven we er geen aandacht aan te geven, toch? In het gedachtegoed van Continu verbeteren is dat dus niet vanzelfsprekend. [ ... ]

Waardestrategieën van Treacy & Wiersema

Waardestrategieen Treacy & Wiersema
In 1995 verscheen het boek ‘The Discipline of Market Leaders’ waarin Michael Treacy en Fred Wiersema drie waardestrategieën beschreven. Deze strategieën – die ze in het Engels ‘Value Disciplines’ noemden, geven richting aan de manier waarop organisaties een leiderschapspositie in hun markt kunnen bereiken. Vandaag de dag zijn deze strategieën nog een veelgebruikt middel voor organisaties om richting te geven aan hun strategie. [ ... ]

Wat is een flowchart?

Wat is een flowchart
Wat is een flowchart? Een onmisbaar middel om processen te visualiseren Een flowchart – stroomdiagram in het Nederlands – is een belangrijk hulpmiddel bij procesvisualisatie en process mapping. Een flowchart is relatief eenvoudig te lezen en is begrijpelijk voor iedere [ ... ]

Wat is Policy Deployment?

Hoe zorg je dat je de juiste dingen doet op het juiste moment? Policy Deployment is hier – mits goed uitgevoerd – een goed hulpmiddel voor. Lees er hier meer over. [ ... ]

Wat is een Agile Coach

Agile
Wat is een Agile Coach En wat is zijn rol? Met de toenemende adoptie van Agile binnen organisaties, zien we ook steeds vaker een Agile Coach rondlopen. Waar deze rol voorheen was voorbehouden aan vooruitstrevende organisaties als ING, zien we [ ... ]

Waarom vertonen mensen weerstand?

Weerstand is heel normaal en ook helemaal niet erg. Als je begrijpt waar het vandaan komt, kun je er heel effectief mee omgaan. Chris Hans Dirks deelt in dit artikel zijn aanpak hiervoor. [ ... ]

Leren doe je samen!

Leren doe je samen! Maar hoe? We gebruiken veel nieuwe tools, andere manieren van samenwerken. Dit levert voor iedereen nieuwe inzichten en best- (of worst-)practices op. Ik zie alleen dat deze nieuwe inzichten en leerervaringen nog niet (of onvoldoende) worden [ ... ]

Thuiswerken kan iedereen!

Iedereen kan thuiswerken
Vijf dagen thuis werken, opeens is het voor veel mensen de realiteit. En in de huidige omstandigheden is het compleet anders dan ‘gewoon een dagje thuis werken’. Nu blijkt opeens dat thuiswerken ook uitdagingen met zich meebrengt. Management Consultant, vader én met partner in een vitaal beroep, Edward van de Poll helpt je met dit artikel op weg. [ ... ]

Laat je inspireren door Pinguïns

Businessfabels zijn een goed middel om theorie begrijpelijk te maken. In het boekje ‘Onze ijsberg smelt’ doet Kotter dit aan de hand van een pinguïnkolonie. Lees hier de belangrijkste lessen uit het boek. [ ... ]

5 Redenen waarom Blended Learning werkt

Waarom Blended Learning Werkt
5 Redenen waarom Blended Learning werkt Letterlijk vertaald betekent Blended Learning ‘gemengd leren’ en dat is ook precies wat het is. Bij Blended Learning wordt niet alleen gebruik gemaakt van de traditionele lesvorm, maar worden verschillende lesvormen met elkaar gecombineerd. [ ... ]

Het succes van Blended Learning

Blended Learning
Het succes van Blended Learning Een streepje voor op de rest Nu al goed bezig Door voor je Belt-opleiding voor de Blended Learning lesvorm te kiezen, ben je traditionele Belt-kandidaten meteen een stapje voor. Jij weet namelijk dat je kennis [ ... ]

Een vergadering waar de vonk overspringt

Een vergadering waar de vonk overspringt Door: Marc Gerlings “Als vergaderingen te lang duren, dan krijg je dat sommige deelnemers gaan oreren.” Master Black Belt Lean Six Sigma coach Bram van Rijssel spreidt zijn armen en laat de lichaamstaal zien [ ... ]

Zelf voor de groep leren staan

Zelf voor de groep leren staan Studenten die willen beginnen aan het CIOS in Sittard krijgen direct duidelijkheid van het team waarin sportdocent Yves Borghouts werkt. “Als lesgeven je niet bevalt, val je bij ons door de mand.” Wat is [ ... ]

Businesscase – Onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan

Lean dagstart
Met een gedragen aanpak de onderwijskwaliteit verbeteren bij ROC Mondriaan Door Bob Schut, onderwijsmanager team Horeca, ROC Mondriaan Toen de Inspectie begin 2014 onderzoek deed naar de Staat van de instelling werden de kwaliteitsgebieden examinering en kwaliteitsborging slecht respectievelijk onvoldoende [ ... ]

Ishikawa-diagram (visgraatdiagram)

Ishikawa
Het Ishikawa-diagram (ook wel fishbone- of visgraatdiagram) helpt bij het analyseren en oplossen van problemen. Dit eenvoudige gereedschap vereist geen specialistische kennis en helpt je om tot mogelijke oorzaken van problemen te komen. [ ... ]

Agile, Waterval en Lean Startup: innoveren op 3 manieren

Agile, Waterval en Lean Startup Innoveren op 3 manieren Een economisch crisis overleven, de continuïteit waarborgen en weer verder groeien. Innovatie is hierbij hard nodig voor alle bedrijven en instellingen. Noodzakelijk, maar hartstikke moeilijk. Ongeacht welke branche. Ongeacht de grootte [ ... ]

Lean geeft inzicht

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse – deel 4

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Een volledig ‘5S’ magazijn

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean is meer dan je denkt!

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Lean bij Werkse!: vraag het aan Wim en Hans

Lean bij Werkse! In 2012 is er binnen Werkse! gestart met Lean werken op één afdeling. De positieve resultaten vormden de aanleiding om de gehele organisatie om te vormen naar een Lean organisatie. UPD is als partner betrokken geweest bij de implementatie [ ... ]

Wat is Verandermanagement?

Verandermanagement richt zich op het veranderen van de structuur, cultuur en werkwijze en is onmisbaar voor iedere organisatietransformatie. [ ... ]

Operational excellence, wat is dat?

Lean transformatie
Wat is Operational Excellence? De gouden formule voor excellentie – moderne alchemie? Operational Excellence is de overtuiging van een organisatie om te willen excelleren in de dienstverlening naar haar klanten. Dit betekent dat alles binnen de organisatie in één keer [ ... ]

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart

De weg naar een scherpere, effectievere dagstart Een korte handleiding voor een de Lean dagstart Begrip voor de drukke agenda van een collega. Plezier in het werk. Een uitlaatklep voor problemen. Het zijn goede redenen om ’s ochtends staand te [ ... ]

Lean of Six Sigma. Deel 3: Versterken en aanvullen

Lean of Six Sigma? Deel 3: Versterken en aanvullen Over waste gesproken In het voorgaande hoofdstuk ben ik in gegaan op de verschillen tussen Lean en Six Sigma en heb ik diverse punten aangeraakt waarin beide elkaar kunnen versterken. Op [ ... ]

De Lean dagstart

De Lean dagstart Een goed begin van iedere dag Binnen Lean organisaties zie je teams dagelijks de dag beginnen met een ‘dagstart’. De leden van een team bespreken met elkaar de vorige dag en de aankomende dag. Maar is dit [ ... ]

Nederland Wereldkampioen?

Plannen en doen: de concurrentiekracht van Nederland… Het doorlopen van een vaste routine Trots overheerst in de ochtendkranten na de verloren halve finale van het Nederlands elftal tegen Argentinië. Nederland haalde net niet de finale, maar bondscoach Louis van Gaal [ ... ]

Lean methode of Lean filosofie?

Lean methode of Lean filosofie? Lean richt zich op het minimaliseren van verspilling en op het toevoegen van waarde voor de klant in bedrijfsprocessen. De filosofie vindt zijn oorsprong bij Toyota. De Japanse autofabrikant strijdt al sinds de jaren vijftig [ ... ]

Klantenservice en callcenters

Heb je recent een film gekeken waarin de acteur of actrice een waanzinnig paar schoenen aan had die jij ook wel zou willen hebben? Maar weet je niet meer precies welke acteur of actrice het was? Of hoe de schoenen er precies uitzagen? Geen punt, bel gewoon de klantenservice van online schoenenverkoper Zappos. Zij helpen je om de schoenen te vinden. Ze helpen je trouwens ook als je op zoek bent naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Of als je zin hebt in pizza. [ ... ]

De pure noodzaak van Lean

Lean: Pure Noodzaak! Waarom het broodnodig is om lenig te zijn De titel van dit artikel insinueert dat bedrijven geen keuze hebben of ze Lean gaan “doen” of niet. Het lijkt een mooie kop van een advertentie om Lean trainingen [ ... ]

Lean (Six Sigma) meets Management Drives

Veel onderwijsteams en onderwijsorganisaties in Nederland zijn van mening dat de kwaliteit van het onderwijs omhoog moet. Ze zijn op zoek naar een gestructureerde methodiek om hun onderwijsproces te verbeteren. De urgentie is aanwezig en er is draagvlak voor verandering. Toch gaat veranderen niet gemakkelijk. [ ... ]

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur

Bouwen aan een Lean Six Sigma Cultuur Organizational Behavior Management als de veranderkundige sleutel naar succes Aristoteles zei het al: “Uitmuntendheid is geen eenmalige gebeurtenis, het is een gewoonte”. Maar dan in het klassiek Grieks uiteraard. Als we met Lean [ ... ]

Five Times Why

Five times why
Five times why is een methode om te komen tot de hoofdoorzaak van een probleem. De methode is ontwikkeld door Sakichi Toyoda bij het Japanse autobedrijf Toyota. Om te zorgen dat je bij procesverbetering niet aan symptoombestrijding gaat doen is het verstandig om de werkelijke achterliggende oorzaak te achterhalen. Five times why helpt daarbij. [ ... ]