Ruim 50 extra Orange Belts bij CBS

Karateka’s met Orange Belt vergroten kwaliteit dienstverlening CBS

Afgelopen week behaalden ruim vijftig medewerkers van CBS hun Orange Belt. Nee, niet de kleurige onderscheiding voor sportieve prestaties in de karatesport. De nieuw gediplomeerden zijn opgeleid volgens de Lean Six Sigma methode waarmee CBS zijn efficiëntie en de kwaliteit van zijn dienstverlening wil vergroten. Levertijden van statistieken aan externe klanten kunnen daardoor worden verkort, het aantal fouten wordt verminderd en er kan op een slimmere manier worden gewerkt.

Lean Six Sigma Orange Belt

Karatesport

‘Wij kunnen op het gebied van efficiëntie en projectaanpak nog wel een slag maken’, stelde Directeur-Generaal Tjark Tjin-A-Tsoi bij zijn aantreden vorig jaar april. Om dit te realiseren besloot hij de methode Lean Six Sigma bij CBS in te voeren. Deze methode werd ooit ontwikkeld voor autoproducent Toyota en chipfabriek Motorola.

De bedenkers van Lean Six Sigma keken het systeem van gekleurde banden af van de karatesport. De Orange Belt die de groep cursisten vorige week behaalde, bewijst dat zij getraind zijn om hobbels in het productieproces op te sporen, de oorzaken ervan te analyseren en daardoor bijvoorbeeld vertragingen te verminderen.

Over CBS

Op dit moment zijn 200 medewerkers bij CBS opgeleid tot de Orange, Green en Black Belt. 135 daarvan hebben een opleiding gehad bij UPD en 65 Orange Belts zijn door CBS zelf opgeleid. Daarnaast hebben vrijwel alle managers een Championtraining gehad.

Volgens Aten wil CBS Continu Verbeteren. ‘Het tempo van de Orange Belttraining zal worden verhoogd om het gedachtengoed verder binnen de organisatie te verspreiden en de verbetercapaciteit te vergroten. Er zijn zelfs plannen om alle CBS’ers in de komende vier tot vijf jaar een (basis)training voor Lean Six Sigma te geven. Inderdaad nogal ambitieus. Maar zo kan de organisatie nóg beter gebruik maken van de kennis op de werkvloer.’