Incompany Workshop Kata
Kata wordt in de wereld van Continu Verbeteren gebruikt om op een gestructureerde manier nieuwe routines aan te leren. Dat doen we aan de hand van twee verschillende kata’s; de verbeter kata en de coaching kata. Tijdens deze incompany workshop behandelen we beide kata’s en leren we deelnemers hoe ze deze kunnen toepassen.
De term kata komt oorspronkelijk uit de Japanse vechsport. Hier worden ze gebruikt om de techniek van de sporters te perfectioneren door gestructureerde herhaling van een serie bewegingen. Bij Toyota hebben ze deze benadering opgenomen op het gebied van continu verbeteren. Mike Rother omschrijft in zijn boek hoe Toyota dat doet aan de hand van 2 verschillende kata’s.
Verbeter Kata
De Verbeter Kata wordt gebruikt om de gewoontes van een team te verbeteren. Door iedere dag de kata te doorlopen oefenen medewerkers met continu verbeteren, totdat het routine is geworden. Toepassing ervan creëert meer focus, inventiviteit en aanpassingsvermogen in ondernemingen en organisaties.
Coachings Kata
De coaching kata – de naam zegt het al – is gericht op de coaching van de medewerker. Het doel van deze coaching is om de verbeter kata beter uit te voeren en zo gerichter en effectiever verbeteringen door te kunnen voeren.
Programma & Opbrengst van deze workshop
De Workshop Kata is erop gericht om aan de hand van een simulatie te oefenen met de Verbeter Kata en de Coaching Kata
Je krijgt antwoord op de volgende vragen:
- Wat is Kata?
- Hoe leid je mensen succesvol door de mist naar een ver weg liggend doel?
- Hoe krijg je iedereen mee in de richting van de verbetervisie?
- Hoe maak je een grote verandering klein?
- Hoe kun je gewoontes veranderen?
- Verbeteren is je begeven op onbekend/onzeker terrein. Hoe creëer je houvast?
- Hoe de werkprocessen voortdurend te verbeteren
- Hoe de werkprocessen voortdurend te vereenvoudigen
- Hoe de werkprocessen voortdurend op elkaar af te stemmen
Wat is het resultaat?
- Deelnemers aan de workshop leren nieuwe vaardigheden waarbij de leidinggevende meer een coach of zelfs leraar wordt van zijn medewerkers.
- Het leert de leidinggevende om medewerkers in hun kracht te zetten door ze capabel te maken om zelf oplossingen te ontwikkelen en uitdagingen aan te gaan over onzekere paden (sturen op resultaat/vertrouwen, nemen van risico’s, uit de comfort zone treden, acceptatie en leren van fouten)
Meer weten over onze incompany opleidingen?
Wil je meer weten over onze incompany opleidingen of heb je al een gerichte opleidingsbehoefte? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier. Wij kijken graag samen naar de mogelijkheden.