Blue Ocean Strategie (BOS) betekent in het kort dat je in een gebied (Oceaan) gaat vissen waar nog geen andere vissers aan het vissen zijn. BOS is het gelijktijdig uitoefenen van differentiatie en lage kosten.
Het doel van BOS is niet het voeren van concurrentie met de bestaande industrie, maar om nieuwe marktruimte te veroveren of een blauwe oceaan te creëren, waardoor de concurrentie irrelevant wordt. De meeste bedrijven voeren een Red Ocean Strategie, waarin er zoveel concurrentie en strijd is, dat de oceaan rood kleurt. Red vs Blue
Red Ocean Strategie
- Strijd in de bestaande markt de ruimte
- Klop de concurrentie
- Exploiteer zoveel mogelijk bestaande vraag
- Maak de waarde-kosten trade-off
- Aanpassing van het hele systeem van een activiteiten van de onderneming met haar strategische keuze van differentiatie of lage kosten
Blue Ocean Strategie
- Maak de ruimte niet-betwiste markt
- Maak de concurrentie irrelevant
- Maken en vastleggen nieuwe vraagStop de waarde-kosten trade-off
- Aanpassing van het hele systeem van een activiteiten van de onderneming in de uitoefening van differentiatie en lage kosten