Online leren en werken – het “nieuwe normaal”
Wat de onderwijssector kan leren van een trainings- en advies bureau
Sinds de uitbraak van COVID-19 in Nederland zijn we massaal overgestapt naar online werken en online leren. Voor trainer, coach en facilitator Lejla was dat niet anders. In dit artikel beschrijft zij hoe we deze overgang bij UPD hebben gemaakt en hoe zij dit heeft ervaren.
Een inzicht in hoe PDCA denken en werken je helpt om snel en gecontroleerd om te schakelen.
Even stilstaan om te versnellen, hoop ik
Mijn wereld van een trainer en coach verschilt niet zo gek veel van die van een docent. Om ons werk te kunnen doen, zijn wij beide afhankelijk van onze deelnemers: als zij er zijn, kunnen wij de stof doornemen, oefenen, simuleren en samen leren. En onze default was klassikaal en face-to-face.
En toen was daar opeens het Coronavirus, dat is pas disruptie. In een week tijd zijn we omgeschakeld van off- naar online werken en leren. En dat is een bijzondere ervaring geweest!
Samen met mijn collegae heb ik de afgelopen week eerst stil moeten staan bij alles wat ineens niet meer door kon gaan:
- Geen trainingen op locatie
- Geen workshops
- Geen face-to-face coaching
- Geen advieswerk bij de scholen en universiteiten.
Maar wat dan wel? Ik moest ontzettend denken aan de woorden van Marc Lammers, bondscoach van het Nederlandse dameshockeyteam dat in 2008 Olympisch goud won op de Spelen in Beijing.
In zijn boek ‘Yes! Een crisis’ laat hij zien dat een crisis nieuwe mogelijkheden en uitdagingen biedt, niet alleen in de sport, maar nu juist in het bedrijfsleven en onderwijs. En dat was het! Omdenken – wat zijn de mogelijkheden in deze nieuwe situatie?
Aan de slag – stapsgewijs omschakelen, werken vanuit de klantwaarde en met gebruik van PDCA
Als je nog geen online omgeving hebt wat je “virtual classroom” kunt noemen is het logische beginpunt direct gevonden. Hier begint de Plan fase.
Kijk naar je doelgroep, naar jouw doelen en wat je wilt bereiken met de virtual classroom. Niet alle tools zijn geschikt voor jouw lessen en trainingen. Wees dus kritisch, zet de voors- en tegens goed tegen elkaar weg. En onthoud, maak al je keuzes met de gewenste klantwaarde voor ogen.
Naast de tools zijn de resources minstens net zo belangrijk. Wat is er nodig om binnen 3 dagen een virtueel leslokaal te realiseren? Denk hierbij in het Minimum Viable Product principe: het hoeft niet direct perfect te zijn, maar wel een basis voor wat we met elkaar hiermee verder willen realiseren.
Op basis van deze planningen zijn de verschillende teams simultaan aan de slag gegaan: van Plan naar Do, Check en Act. En wat ben ik dan blij als trainer dat ik een diversiteit aan collegae, kennis en vaardigheden in onze backoffice heb. Het wordt dan extra duidelijk dat iedereen eigen kwaliteiten heeft en dat resultaten behaald worden door deze effectief met elkaar in te zetten.
Het is ongelooflijk wat een gestructureerde groep mensen in een paar dagen kan bereiken. Tijdens het proces heb ik onderdelen van Lean, Agile en Design Thinking voorbij zien komen. En, uiteraard het leiderschap niet te vergeten. Al met al een ontzettend mooi proces en het resultaat mag er zijn. Wij zijn binnen 3 dagen live gegaan met de eerste virtual classrooms!
Auteur: Lejla Brouwer-Hadžialić
Na 10 jaar in diverse managementfuncties te hebben gewerkt heeft Lejla zich ingezet om haar passie voor verbeteren en vernieuwen over te brengen op de volgende generatie. Na haar tijd als docent, onderzoeker en projectleider bij het HAN Lean-QRM Centrum is Lejla nu actief als consultant bij UPD.
In deze functie helpt ze onderwijsinstellingen om met behulp van Lean de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Wil je eens met Lejla sparren over kwaliteitsverbetering in het onderwijs? Bel dan naar 020-345 3015.