Verandermanagement en bier
Wat hebben zij gemeen?
Wat is jouw favoriete biertje? Als je een beetje een bierliefhebber bent, heb je tegenwoordig genoeg keuze. Van gevestigde merken tot allerhande microbrouwerijen. Onder de bierdrinkers – als we ze zo mogen noemen – komt er een ware stammenstrijd los. Die stammenstrijd laten we nu maar even voor wat het is.
Waar we het wel over gaan hebben is het de vergelijking tussen verschillende bierbrouwerijen en verandermanagement.
Biercultuur
Bier kan ons namelijk iets vertellen over succesvol verandermanagement. Het goudgele goedje is namelijk een geweldige metafoor voor bedrijfscultuur.
Eerst even iets over cultuur: onder cultuur verstaan we binnen dit artikel ‘de gedeelde overtuigingen, aannames en gedrag van een organisatie’. Cultuur is een zeer krachtig verschijnsel.
Introduceer je een nieuw verandertraject in lijn met de bestaande cultuur van de organisatie, dan zal de verandering makkelijker worden omarmd en de verandering wellicht vlotter verlopen. Gaat de verandering echter tegen de heersende cultuur in, dan kun je de implementatie écht op je buik schrijven. Begrijpen hoe de cultuur van een organisatie in elkaar zit, is dus cruciaal.
Terug naar het bier.
Wanneer sommige mensen naar organisatieculturen kijken, hebben ze vaak veronderstellingen die nogal kort-door-de-bocht zijn. Denk aan: “Apple is een innovatieve cultuur.” We noemen dit kort door de bocht omdat in één keer de hele organisatie van meer dan 130.000 medewerkers over dezelfde kam geschoren wordt.
Zou je echter dieper de organisatie in duiken, dan zal blijken dat er zich binnen een bedrijf als Apple diverse subculturen bevinden, die wat minder innovatief zijn die je in eerste instantie zou verwachten.
Organisaties zijn microbrouwerijen
In werkelijkheid komen organisatieculturen veel meer in de buurt van een verzameling microbrouwerijen. Het is een verzameling van verschillende subculturen met ieder een eigen cultuur. De cultuur op de afdeling Finance zal heel anders zijn dan die op de Marketingafdeling. Ga je een kijkje nemen bij Sales, dan stuit je wederom op een andere cultuur. Bij een internationale organisatie zie je in het Spaanse filiaal niet dezelfde cultuur als op het Duitse hoofdkantoor. Zelfs bij een nationale keten zijn er cultuurverschillen per kantoor, per stad en per regio.
Verandermanagement en de aan/uit-knop
Bij het doorvoeren van een belangrijke verandering is het verleidelijk om jezelf wijs te maken dat alle medewerkers één grote aan/uit-knop hebben. Om te zorgen dat ze het traject omarmen, hoef je dan alleen maar deze knop om te zetten. Helaas, iedere microbrouwerij heeft een eigen aan/uit-knop en die zullen allemaal één voor één omgeschakeld moeten worden. En om bij die aan/uit-knoppen te komen zal je het fenomeen cultuur moeten overwinnen.
Op het gebied van verandermanagement is er dus geen one-size-fits-all aanpak. Iedere subcultuur heeft een eigen benadering nodig. Dit heeft impact op de manier van effectief communiceren, op de begeleiding en de aansturing. En dit kost veel werk en voorbereiding. Maar, deze investering in tijd en effort betaald zich dubbel en dwars uit in een soepelere uitrol met minder weerstand.
Geef iedereen het perfecte biertje – gebruik de subculturen
Als we er vanuit gaan dat organisaties bestaan uit een grote groep subculturen, dan is het dus in theorie mogelijk om iedereen het perfecte biertje te geven wat helemaal past bij de behoefte die ze op dat moment hebben. Daarvoor is het wel essentieel dat we weten hoe de subcultuur en de verschillende mensen in elkaar zitten. We moeten de diversiteit tussen mensen kunnen herkennen, erkennen en kunnen benutten. We zien dat veel organisaties dit pas doen op het moment dat er een veranderkundige uitdaging ontstaat. En in essentie is dat ook een uitdaging op het gebied van cultuur. Want waarom zouden we niet altijd bezig zijn met de verschillen tussen mensen om zo de samenwerking en de resultaten te verbeteren?
Komen proeven?
Verslik je ondertussen niet in jouw biertje. Verandermanagement is complex, net als het brouwen van bier. Maar wij hebben een aantal recepten die je verder kunnen helpen. We delen deze regelmatig via bijeenkomsten – bijvoorbeeld tijdens de masterclass verandermanagement – en artikelen. Wil je hier altijd van op de hoogte blijven? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief.